Stoelmassage bij RSI

Stoelmassage is een effectieve en prettige methode om spanningsklachten te verminderen en het lichaam te helpen bij het herstel van de effecten van langdurig beeldschermwerk. Het regelmatig ondergaan van een massage vermindert of voorkomt spanningsklachten en is daarom een krachtig middel in de strijd tegen RSI.

MassageProfs logo only transparant tiny

Spanningsklachten worden vaak veroorzaakt door een combinatie van overmatig gebruik, voortdurend terugkerende bewegingen en een eenzijdige fysieke overbelasting. Ook vermoeidheid en werkstress spelen hierbij een belangrijke rol. Het menselijk lichaam is niet gemaakt om gedurende langere periodes stil te zitten. De toenemende hoeveelheid beeldschermwerk nodigt hier in de praktijk wel steeds meer toe uit.

Wat is RSI?

RSI staat voor Repetative Strain Injury maar wordt in de volksmond vaak in een bredere context gebruikt. RSI wordt cumulatief als omschrijving gebruikt voor letsel aan spieren, pezen en zenuwen armen, schouders en nek. AKB (Arbeidsgebonden Klachten aan het Bewegingsapparaat) en KANS (Klachten aan Arm, Nek en Schouders) omschrijven de klacht wellicht beter maar worden in de praktijk veel minder gebruikt.

Hoe onstaat RSI?

Uit medisch onderzoek blijkt dat de doorbloeding van de spieren bij licht statische arbeid met 80% afneemt, de spieren krijgen nog maar een vijfde van de normale hoeveelheid zuurstof aangeboden. Daarnaast maakt het lichaam bij spierspanning afvalstoffen aan. Bij ontspanning en een goede doorbloeding voert het lichaam deze afvalstoffen af, dit is een natuurlijke cyclus. Wanneer de doorbloeding langdurig verminderd is, kan het lichaam de afvalstoffen onvoldoende afvoeren en ontstaat er een ophoping van afvalstoffen in het spierweefsel. Dit veroorzaakt in veel gevallen de eerste pijn. Wanneer deze klachten verergeren spreken we van RSI-klachten.

Wil je weten of stoelmassage kan helpen RSI te voorkomen?

VOORKOMEN

DOE JE ZO!

RSI

PREVENTIE

Vijf tips om RSI bij beeldschermwerk zo veel mogelijk te voorkomen:

  • zorg voor een correct ingestelde werkplek
  • voorkom zoveel mogelijk eenzijdige belasting van het lichaam
  • verander regelmatig van zithouding
  • doe regelmatig ontspanningsoefeningen gedurende de werkdag
  • zorg iedere 20-40 minuten voor beweging door het afwisselen van werktaken en/of door het inplannen van meerdere korte pauzes

onze eigen onderzoeksresultaten

Met trots presenteren wij de resultaten uit ons klanttevredenheidonderzoek. Onze klanten beoordelen onze dienstverlening met een gemiddeld rapportcijfer van 8,4.

100%
professionaliteit van onze masseurs
98.8%
klantvriendelijkheid en behulpzaamheid
97.5%
kwaliteit van de stoelmassage

rsi preventie oefeningen

De kans op RSI gerelateerde klachten kan aanzienlijk verminderd worden door regelmatig (enkele malen per dag) RSI-preventieoefeningen te doen. Deze simpele en praktische oefeningen kunnen voor, tijdens en na het werk gedaan worden en nemen slechts enkele minuten tijd in beslag.

RSI KOST HET BEDRIJFSLEVEN NAAR SCHATTING JAARLIJKS 800 MILJOEN EURO

Verzuim wegens klachten aan nek en bovenste ledematen (KANS) vormt 11% van de totale verzuimduur. Het gaat hier om 184.000 verzuimgevallen per jaar. De kosten voor aandoeningen aan het bewegingsapparaat worden geschat op 800 miljoen euro per jaar.

De belangrijkste arbeidsrisico’s zijn werkdruk en fysieke belasting. Bij blootstelling aan fysieke arbeidsbelasting zijn de grootste boosdoeners herhalende bewegingen maken (35% van de werknemers heeft hiermee te maken), kracht zetten (19%) en werken in ongemakkelijke houdingen (10%). De toename in de hoeveelheid beeldschermwerk speelt hierbij mogelijk een belangrijke rol. In 2013 was 26% van de werknemers beeldschermwerker terwijl dit in 2007 nog 22% was.

Bron: Arbobalans 2014

Klachttoename door bewegingsangst

Een belangrijke veroorzaker bij het toenemen van klachten aan het bewegingsapparaat is het ontwikkelen van angst om te bewegen. Bij beginnende pijn kan het voorkomen dat men, uit angst dat de pijn erger wordt, bepaalde bewegingen gaat vermijden. Dit kan verkramping tot gevolg hebben en hierdoor juist een negatief effect hebben op de klachten.

In de meeste gevallen is het bij beginnende klachten juist belangrijk om ontspannen te blijven bewegen. Ontspanningsoefeningen of stretchen kan hierbij helpen.

Te lang doorwerken met pijn

Het komt ook veel voor dat er te lang wordt doorgewerkt met beginnende pijnklachten. Dit leidt meestal tot klachttoename. Het is belangrijk beginnende pijnklachten serieus te nemen. Juist in dit stadium is het vaak nog relatief eenvoudig om nog van de klachten af te komen. Door je pijnklachten in een vroeg stadium serieus te nemen en hulp te zoeken kan de situatie snel weer verbeteren. Het is wel essentieel om vervolgens ook de bron (veroorzaker) van de pijnklacht aan te pakken.

020-618 47 28

info@massageprofs.nl 
Overschiestraat 186E 1062 XK Amsterdam